Sunday, 19 October 2014

PROSEDUR PERMOHONAN PEMBAHAGIAN HARTA PUSAKA KECIL... SEKSYEN 8 DAN 17




Prosedur permohonan pembahagian 

Harta Pusaka Kecil.




Permohonan Pembahagian Harta Pusaka Kecil Terbahagi Kepada Dua :


1) Permohonan seksyen 8


Permohonan Seksyen 8 adalah merupakan permohonan awal  yang dibuat oleh pemohon bagi memohon pembahagian harta pusaka. Tempoh yang diambil untuk menyelesaikan permohonan ini, ialah selama 5 ½ bulan bagi kes-kes yang tidak bermasalah. Setiap permohonan awal ini hendaklah dibuat dengan mengemukakan dokumen-dokumen utama seperti berikut :



  1. Borang A yang telah lengkap diisi dan ditandatangani di hadapan Pesuruhjaya 
      Sumpah atau Majistret.


  2.  Bukti kematian, sama ada :

                 (a)  Sijil Kematian  atau

                 (b)  Permit Menguburkan atau

                 (c)  Surat Sumpah oleh 2 orang saksi bebas yang menyaksikan kematian (bagi                           kematian semasa pendudukan Jepun dan zaman sebelumnya) atau

                 (d)  Perintah Anggapan Mati dari Mahkamah Tinggi (bagi keadaan 
                        seperti  kematian tanpa kubur, hilang semasa pendudukan Jepun dan 
                        Tragedi 13 Mei 1969. Bagi  perintah ini hanya boleh   
                        didapati selepas 7 tahun dari tarikh berlakunya kejadian)


  3.  Salinan kad pengenalan pemohon.


  4.  Salinan kad pengenalan waris.


  5. Salinan hak milik atau geran yang diakui sah oleh Pejabat Tanah atau perakuan   
      carian rasmi yang menunjukkan pegangan harta tak alih si mati, surat perjanjian jual           beli bagi tanah yang belum ada hak milik yang berasingan.

  6. Salinan dokumen harta-harta alih si mati, seperti salinan sijil saham, salinan bank 
      simpanan, salinan  penyata KWSP dan sebagainya (jika ada).



2) Permohonan seksyen 17




  • Permohonan Seksyen 17 adalah permohonan berikutnya yang merupakan permohonan yang dibuat selepas permohonan awal diselesaikan. Tempoh bagi menyelesaikan permohonan ini ialah memakan masa selama 3 bulan bagi kes-kes yang tidak bermasalah.


  • Permohonan berikutnya boleh dibuat dalam keadaan-keadaan berikut :

                    i)  Terdapat harta tertinggal di dalam permohonan awal

                   ii)  Apabila perlu melantik seorang Pemegang Amanah yang baru 

                  iii)  Apabila perlu melantik seorang Pentadbir yang baru

                  iv)  Untuk membatalkan Surat Kuasa Tadbir dan memohon pembahagian terus dibuat                                  kepada  waris-waris si mati.

                 v)  Untuk menarik balik Kaveat Pendaftar.
                       

  • Dokumen yang perlu dikemukakan adalah seperti berikut :

                    i)  Borang P yang lengkap diisi dan Borang P tersebut  hendaklah dikemukakan di Unit                            Pembahagian Pusaka di mana permohonan awal (Seksyen 8 atau Borang A)
                         pembahagian harta si mati terdahulu diselesaikan.

                   ii)  Satu salinan perintah awal atau notis perbicaraan 

                  iii)  Bagi permohonan yang bertujuan sama ada :
                               
                             a)  Membatal atau menukar pemegang amanah. Hendaklah mengemukakan satu                                         salinan dokumen yang telah didaftarkan nama pemegang amanah.

                             b)  Membatal atau menukar pentadbir. Hendaklah mengemukakan satu                                                       salinan dokumen yang telah didaftar nama pentadbir.

                             c)  Harta tertinggal. Hendaklah mengemukakan satu salinan harta                
                                  tertinggal tersebut.



 


 

No comments:

Post a Comment